torsdag 4 april 2019

Värdet av litteraturhistoriska studier?

Litteratur har vi haft enda sen folk började att skriva och läsa. Den har dock förändrats genom åren då nya litterära verk och författare har fått nya idéer. Man kan se det så här, när en epok dör ut så blir det start på en ny som tillför ny kunskap. Men frågan är ju då om det har gett oss någon nytta idag?
När man läser om litteraturen förr i tiden så handlar den mycket om samhället och om människan, det beror på vilken epok man går tillbaka till. Själva litteraturen är ändå densamma då den alltid har riktat sig mot människans tankar. Varför den är viktig att ha koll på är bland annat för att kunna jämföra med mänskligheten idag. Det är viktigt att kunna dela med sig av de åsikter som fanns förr för att kunna se om det har skett någon utveckling bland människorna idag och då. Därför är det bra om man har bra koll på hur litteraturen fungerade förr.

Vi tycker att det är intressant att läsa om hur samhället fungerade då man hade annorlunda sätt att se på saker förr. Lättaste sättet att hitta det är i texterna från kända författare. Där står det ofta hur människorna såg på saker och ting. Idag är synen att se på kvinnor väldigt speciell beroende på vart man befinner sig. Det har varit en aktuell fråga länge. Därför anser vi att det är viktigt att kunna jämföra åsikterna nu och då för att kunna se om det finns någon förändring i människors tankar eller om folk fortfarande tänker likadant.

En anledning till att läsa äldre litteratur i skolan är att den hjälper elever skapa en uppfattning om vårt förflutna och skapa kopplingar mellan dåtid och nutid. Äldre litteratur en inblick till hur samhället har formats och varifrån saker och ting härstammar. Dessutom är det en typ av tradition i lärares undervisning. Ett motargument kan vara att samhället utvecklas ständigt och det förflutna kan anses vara irrelevant. Litteraturhistoria ses mer som allmänbildning och många tycker att det inte är ett nödvändigt moment i undervisningen idag.

Vi omger oss varenda dag med texter. Det är allt från blogginlägg, tidningsartiklar, texter till filmer och mer formella uppsatser. Det är texter som ofta är skrivna med modernt språk. Det är viktigt att även läsa äldre texter för att få ta del av olika informationer och olika språk. Man kan se språk skillnad mellan äldre och mer moderna texter och genom att läsa olika texter med olika språk får vi ökad kunskap och förståelse. Genom att läsa olika texter och språk utvecklar vi vår läsförståelse. Många äldre texter anser vi är svårare att läsa och det är just på grund av att de texterna är uppbyggda med andra ord och meningar som vi inte är vana vid. Genom att läsa svårare texter måste vi arbeta mer med att förstå ord och innehåll. Vi utvecklar vår egen läsning genom att få nya utmaningar. Det är som allt, gör man bara saker på samma nivåer hela tiden så blir man inte bättre. Man behöver utmaningar för att utvecklas och så är det även med läsförståelsen.

Det är även viktigt för att förstå att även språket utvecklas hela tiden. Svenska språket är inte detsamma som tidigare och genom att läsa äldre texter kan vi se skillnader men även likheter. När vi läser äldre texter kan vi få en bild av hur det var då. Till exempel var språkets svordomar då ofta baserade på religion vilket inte längre har någon direkt påverkan på våra svordomar. Men även skillnader i texternas innehåll. Innehållet speglade ofta samhället och genom att läsa äldre texter kan vi förstå hur det kunde vara att leva under den tiden.

Vi tycker att det är nödvändigt att man får en inblick i epoken som ett litterärt verk handlar om för att kunna få en förståelse för ett verk från den epoken. Om du har bakgrundskunskaper om en speciell tid och läser ett verk från den tiden så kan du kanske hänga med lättare än om du inte hade kunnat något. Litteraturen förr i tiden var ganska speciell jämfört med litteraturen i den tid vi lever i idag. Det är ganska förståeligt då allting utvecklas i världen. Språket förändras, kulturen förändras och samhällen förändras. Självklart speglas det i litteraturen från alla dessa olika tider vi läst om då många författare skrev med inspiration från den tid de levde i.
Det är självklart inte jätteviktigt att kunna allt om en tidsepok för att kunna förstå ett litterärt verk från den tiden. Utifrån egna erfarenheter så har vi lärt oss ganska mycket om en epok genom att bara läsa några verk från epoken. Vill man då ha en bättre förståelse så rekommenderar vi dock att läsa på och kunna något om tidsepoken innan.

Det finns många spår av att den äldre litteratur som vi, och alla andra utforskat lever än idag. Ett exempel är hur filmer som släpps än idag är baserade på böcker som skrevs för flera hundra eller till och med tusen år sedan. Filmen ”Troja” från 2004 är baserad på det kända verket Iliaden av Homeros, skriven under Antiken. ”Thor”-filmerna är givetvis baserade på vår egna nordiska mytologi, fast moderniserad för att följa samhällets nya normer och att göra den mer spännande. Exemplena är oändliga vilket verkligen visar på litteraturens påverkan på samhället vi lever i idag.

Vi spelar även samma pjäser som vi gjorde under till exempel renässansen; Romeo och Julia, Hamlet och Macbeth spelas än idag i pjäser över hela världen, och är fortfarande världskända. Samma gäller givetvis för böcker än idag. Fortfarande idag läses samma böcker som under alla årtionden; Moby Dick, Frankenstein och Huckleberry Finn är fortfarande mångas favoritböcker, och kommer föralltid att vara respekterade verk.

Genom tiderna har samma teman även använts genom flera olika medier. Förbjuden kärlek, död, och hjältar används lika flitigt idag om 100 år sedan. Det kan vara skönt att inte känna sig ensam om att känna vissa saker, och att fatta att man gör det med någon som levde för kanske 2000 år sedan. Till exempel att skriva om det svåra med ett avsked från den man älskar. Vi tycker att det är fantastiskt att man kan dela sådan mänsklig erfarenhet.


Olofsson, Emma (HT 2011). Varför ska jag kunna det här? En undersökning av lärares motivering till varför man ska läsa litteraturhistoria på gymnasiet. Högskolan i Jönköping. Hämtad från

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar